Rummet
er fuldt af klassisk musik og en god stemning. I et lille hus på Ærø sidder
Georg og snakker om de ting der betyder noget for ham. På bordet står to
kopper kaffe med brun rom og flødeskum.
Vi sidder i husets eneste rum ved spisebordet. Midt i Georgs
værksted/stue/køkken. Langs væggene er indrettet forskellige små
arbejdsværkstedet, hver med sit speciale. Et sølvsmedeværksted, et
træværksted, et grafisk værksted med litografitryk, et arbejdsbord med
tegninger og flere andre. |
|
|
|
Hvem
er Georg?
Georg
er 55 år gammel, og er født nær Kiel i Dänischen Hagen = danskmark.
Forældrene var tandlæger. Traditionen i familien med håndværk i den
familie er stærk.
Georg
startede med tandlægestudiet i 4 semestre, sprang derefter til en uddannelse
som grafiks designer, og har arbejdet med design af maskiner. Georg har også
arbejdet på universitetet i Kiel og lavet undervisnings materialer til fysik
og andet. Har altid arbejdet som tegner, og har lavet udstillinger i
Tyskland. Har tegnet gennem hele sit liv, i 1990 startede interessen for de
nordiske lande og østersølandene som tema. For at have baggrunden med har
Georg læst filosofi og religion, sidst med nordisk mytologi som
hovedinteresse. Har læst norsk, oldnorsk, dansk og kulturhistorie for at
forstå det land han bor i.
En af
de mange ting der overrasker Georg i vores samfund er at åbenheden i dansk
kultur egentlig er stor, modsat Tyskland. Blandt andet har Georg set
værkstedsreportager i Dansk TV, lange gode udsendelser med fine temaer,
noget der ikke findes på samme måde i Tyskland.
Georgs tilgang til verden er gennem natur og kultur, og for ham er det en
stor oplevelse at se sammenhængen. Livsglæde og taknemlighed er drivkraften
i arbejdet nu. Selv i arbejder med små ting kan det store mytiske og
historiske få plads. Sammenhængen mellem mennesket og
den ting der skal laves er for Georg meget vigtig. Derfor prøver han meget
at så den sammenhæng ned i smykker og knive. |
|
Georg forklarer Lene om Ymer, urjætten, og de
mange andre ting på tegningen. Se den i stor størrelse, klik på tegningen
nedenunder. |
|
Hvorfor Ærø?
Hvordan er Georg havnet på Ærø? Ja, det var næsten et tilfælde. Georg var på
vej til Norge, men fik en kræftsygdom og kunne pludselig kun vælge det
opnåelige, det var færgerne til Danmark. Rejserne gik til Langeland hvor
mange lokale kunstnere fik besøg. Turene endte på Ærø hvor Georg var helt
solgt med det samme.
Mange
på øen har været åbne for nye ting, det at komme i kontakt med de store
ting, ved at overskride grænser, ved at sige ”jeg prøver, jeg vover selvom
jeg ikke har været der før”. Det giver glæde at opleve menneskets kunne
overskride grænser
Georg
var med på Søbygård til den store kunstudstilling, det var en stor
oplevelse. Men ikke alt er idyl: ”De kommunalpolitikere som kan støtte, kan
ikke altid se sammenhængen. De er ikke i stand til at støtte de lokale og
fremme kunsten på øen. De ser mest på økonomi og ikke på helheder. Helheden
og udviklingen kommer først når alle ting er til stede på øen, også
kunsten.” |
|
|
|
Knivmageriet
At
knivmageriet blev til en del af hverdagen var et tilfælde. Georgs ønske om
at få en kniv til sig selv til at bruge under sit lystfiskeri var nøglen der
startede arbejdet.
Et
stort skridt var at opleve Holstebrogruppens knivdage på Ærø. Oplevelserne
der gav virkelig blod på tanden. Det at kunne se noget der virkelig at
udtryk for mange retninger i knivmageriet var oplivende. Det at forskellen
mellem et smuk kniv og en almindelig kniv ligger i de fine detaljer, ikke
mindst i design, var en parallel til arbejdet med smykker.
At se og tegne er en
del af formgivningsprocessen fra ide til færdig kniv. Georg arbejder dog
ofte med ”3D studier”, skærer knivskæftet ud i træ inden den endelige
beslutning om formgivning, og det endelige valg af materiale |
|
|
|
”Ørnen giver jeg”
Det
betyder: ”jeg giver ørnen mad, det betyder jeg har dræbt en af mine fjender
og ladet ham ligge til ørnene!”. Som i alle Georgs værker er der sammenhæng
med myter, historie og personen.
Kniven bruges nu til
at aflive de fisk Georg fanger på mange fisketure rundt om Ærø. |
|
|
|
Runerne.
Goerg
fortæller: ” Runer er grafisk stærke, en mellemting mellem bogstaver og
natur. Det var stort at se hvor mange betydningslag runer har, det er meget
mere end skrift. Der er forbindelse mellem det åndelige og runerne. Selv i
de mindre ting hvor udformningen er meget konkret. ” En anden ting der
optager Georg meget er sammenhængen mellem runer og deres oprindelse:
”Islandske runer var ikke forståelige for mennesker der ikke kender den
nordiske skabelsesmytologi. Forståelsen for runer og oversættelse og
formidling kræver kendskab til den kultur og tid og geografi runen er skabt
i.” |
|
|
Sygdommen.
Georg
har kræft og kræft er et tabu! Georg fortælle om en oplevelse i Kiel: ” I en
gruppe kræftsyge ville vi prøve at bryde de tabuer der er livet. Vi ville
tale om de ting og fandt ud af at sproget er en hindring og en begrænsning.
Tegning blev nøglen, ingen kunne tegne, men forløsningen kom efter de gjorde
det alligevel. Efter det var alle muligheder for kommunikation til stede.
Tegningen blev for de enkelte den ting der skulle til for at kunne komme
videre.”
Georg
drikker en slurk af den næsten kolde kaffe og fortsætter: ”Sygdommen fylder
meget i livet, men styrken og livsviljen er stærk. Kræften har givet en ny
tilgang til verden, mine oplevelser er stærkere nu. Det har været mere en
positiv ting, meget mere end en belastning. Det giver overskud til at større
ting i livet, det giver en anden tilgang til livet.
Efter
den tur ned i dalen efter diagnosen når du får at vide at dit liv er
færdigt, er der en stigning i livskvalitet, nu kan jeg leve, jeg kan være,
jeg er taknemlig for det livet giver.
Naturen betyder mere for mig end medicin, det giver styrke at være i kontakt
med naturen”. |
|
|
|
Livet
”Jeg
er i slægt med fiskehejren der i skumringen ikke flygter når jeg går og
fisker, selv ikke når jeg er mindre end 10 meter fra den, oplevelsen er
direkte, uden sprog. Disse oplevelser bruges i formgivning at knivene.”
Georg
tager afstand fra den ”den sygelige tilpasning til et småborgeligt samfund.
Den tomme konversation, de intetsigende sammenkomster, ingen har ro og
styrke til at være sammen på en anden måde”
"Mulighederne for det moderne menneske er store, men udnyttes ikke. De gamle
på Island kunne, de lavede love for de forskellige mennesker der dannede den
nation, de lavede rammer alle kunne leve i. Nu i det moderne samfund kan vi
ikke………" |
|
|
|
|
|
|
|
Kaffen er
blevet kold, udenfor skinner den tidlige forårssol over det smukke Ærøske
landskab. I en stille stund er der tid til eftertanke.
Jeg har mødt et menneske der tør stå ved sine værdier, en person der i en
kort stund kom tæt ind på livet af mig. En dejlig oplevelse.
Arne
Mikkelsen, Ærø foråret 2003 |
|
|
|
|
|
|
|
Ærø
fuglesjælen var længe undervejs, materialerne var dyre, der
skulle bruges meget sølv og jeg var fattig, men nu er den klar.
(se detaljen med skjoldet der er med et kort over Ærø) |
|
|
|
Gekko i
ibenholt med indlagt rav. |
|
|
|
Efterskrift sommeren
2005 Jeg har netop
modtaget nyt om Georg. Han bor nu i Tyskland ned til Flensborg Fjord og har
lavet en knivgruppe med gode tyske knivmagere. Kniven som ses ovenfor som
model er nu også færdig, en smuk kniv der til fulde viser Georgs arbejde med
detaljen. |
|
|
|
|
|
|
|